كيف تصرفت إدارة المهرجان اللبناني للأفلام المستقلة حيال حادثة العنف؟

في 23 أيلول 2023، اعتدى منظمو/ات المهرجان اللبناني للأفلام المستقلة على فرح درويش، بعدما انتقدت على حسابها في انستغرام، سوء التنظيم والفوضى أثناء عرض الأفلام. وإذ بدا، في الوهلة الأولى، اللجوء إلى العنف لمواجهة انتقاد غريباً ووليد لحظته -وهو مستهجن في كل أحواله-، فإن ما تلاه من تشبيح وتضليل وترهيب ومحاولة إسكات المعتدى عليها والمتضامنين/ات معها، أثبت العكس تماماً: إنه ممارسة متعمدة وممنهجة، لا يعرف القائمون/ات على المهرجان، على ما يبدو، سواها.

في ما يلي، نستعرض الأساليب التي اعتمدت عليها إدارة المهرجان في التعامل مع هذه المسألة، منذ اللحظة التي تلت الاعتداء ونشر درويش شهادتها.

1

حظرت الحسابات التي انتقدت ما حصل مع درويش على صفحة المهرجان أو على صفحاتهم/ن الخاصة.

2

منعت التعليق على بوستات في صفحاتها.

3

حاولت الصحافية ديزي جدعون تبييض صورة المهرجان، عبر إجراء مقابلة مع مديره غوتييه رعد (المعتدي الرئيسي) لمنحه مساحة للكلام عن حادثة الاعتداء وتبريرها. الفيديو حُذف لاحقاً.

4

ظهرت مديرة المهرجان دنيتا وليامز تريغ في فيديو مدته ثلاث دقائق ونصف، بصوت هامس وخلفية موسيقية حزينة، لتعتذر بخفر ولوفكة من الجمهور ودرويش وستايشن بيروت. وأعلنت أن المهرجان يدعم النساء ويرفض العنف بكل أشكاله، وأن إدارته نادمة على ما حصل. حُذف هذا الفيديو أيضاً.

5

مجدداً، تنطحت جدعون للدفاع عن المهرجان عبر تبرير حذف فيديو المقابلة التي أجرتها، مرجعة السبب إلى التعليقات التي تضمنت كراهية وتنمراً. كما شككت بشهادة درويش، قائلة لو أن التفاصيل التي روتها صحيحة لكان الأجدر بها الذهاب إلى الشرطة (علماً أن درويش بلّغت بالفعل الشرطة مباشرة بعد الاعتداء، وتقدمت بشكوى رسمية في اليوم التالي). كما سمحت لنفسها بتلقين النساء دروساً حول كيفية مواجهة العنف، وما هو المسموح لهن وما الممنوع في حالات كهذه. ففي رأيها، لا يجب أن «يتكلمن علناً وعلى السوشيال ميديا، بل عليهن الذهاب إلى الشرطة عوضاً عن ذلك».

6

تقدمت إدارة المهرجان بشكوى ضد المعتدى عليها، متهمة إياها بالتشهير.

7

نشرت بياناً قالت فيه إنها ستلتزم الصمت إلى حين ظهور الحقيقة وأن القضية قيد التحقيق لدى النيابة العامة، مهددة كل من ينشر معلومات خاطئة بشأن ما حصل باتخاذ إجراءات قانونية ضده. إلا أن هذا الصمت لم يدم إلا ليلة واحدة. ففي اليوم التالي، نشرت بياناً مخزياً ادعت فيه أن درويش «افتعلت مشكلاً مدبراً» وأنها «غير مستقرة». وبالتأكيد، حذف القيمون/ات على الصفحة كل التعليقات المنتقدة للبيان، بينما أبقوا على التعليقات المؤيدة.

8

أرسلت رسائل تهديد بـ«الملاحقة القانونية» لكثير/ات ممن شاركوا/ن منشوراً منتقداً للمهرجان.


How did the management of LIFF respond to the incident of violence? 

On September 23, 2023, the organizers of the Lebanese Independent Film Festival physically attacked Farah Darwish after she criticized the festival’s poor organization and chaos during film screenings on her Instagram account. While resorting to violence initially seemed shocking and unjustifiable in response to an outsider’s critique, what transpired afterward, including intimidation, manipulation, and attempts to silence Darwish and her supporters, clearly indicated a deliberate and systematic practice that appeared to be known only by the festival’s organizers.

Below, we will detail the methods employed by the festival management in addressing this issue, starting from the moment following the attack and the publication of Darwish’s testimony:

1

They banned accounts that criticized what happened to Darwish whether on the festival’s page or on their private pages. 

2

Commenting on their posts was restricted. 

3

Journalist Daizy Gedeon tried to present a more favorable image of the festival by conducting an interview with its director, Gauthier Raad (the primary aggressor), allowing him space to discuss the assault and offer justifications. However, this video interview was later removed. 

4

Director Dineta Williams-Trigg appeared in a three-and-a-half-minute video with a soft-spoken voice and somber background music to apologize to the public, Farah Darwish, and Station Beirut. She declared the festival’s support for women and rejection of violence in all forms, expressing regret for what happened. However, this video was also deleted.

5

Daizy Gedeon defended the festival once again, justifying the deletion of the interview video, citing hateful and bullying comments as the reason. She cast doubt on Darwish’s testimony, suggesting she should have gone to the police if her details were true (even though Darwish had already reported the incident to the police and filed an official complaint the next day). Gedeon also offered unsolicited advice to women on how to handle violence, suggesting they should not “speak publicly on social media” and instead go to the police.

6

The festival management filed a complaint against Darwish, accusing her of defamation. 

7

They also released a statement in which they claimed they would maintain silence until the truth is revealed. They mentioned that the case was under investigation by the public prosecutor’s office and threatened legal action against anyone spreading false information about what happened. However, this silence lasted only for one night. The next day, they published a disgraceful statement alleging that Darwish had “fabricated a premeditated problem” and that she was “unstable”. Importantly, they deleted critical comments on the post while leaving supportive ones.

8

They sent threatening messages of “legal action” to many individuals who had shared critical posts about the festival.