جرائم غريبة عن المجتمع اللبناني، ولا تمت لثقافتنا

باختصار: السوريون/ات مجرمون. جاءوا إلى بلادنا، وجلبوا معهم/ن جرائم لا نعرفها. وجود أي سوري، في محيطك المكاني، هو «خطر، خطر، خطر»، ويعني أن جريمة ما على وشك أن تقع. العكس، أي أن لا تحصل جريمة، هو الاستثناء.

هذا ما يحاول الخطاب العنصري التحريضي قوله، بوضوح لا يُشك فيه، مؤخراً. ويتعاون على تغذيته وتطويره وجعله بديهياً، كالعادة، مسؤولون حكوميون وأجهزة أمنية وأحزاب ووسائل إعلام وبلديات. 

غرابة بسام مولوي

في 10 أيار 2024، خلال لقاء مع جمعية متخرجي المقاصد، قال وزير الداخلية بسام مولوي إن «إحصائيات الجرائم تلحظ ارتكاب عدد من السوريين لجرائم غريبة عن المجتمع اللبناني».

لم يحدد مولوي ما هي هذه الجرائم الغريبة عن مجتمعنا. لكنه، في مؤتمر صحافي عقده في 4 تشرين الأول 2023، عدد أنواع الجرائم التي يرتكبها سوريون/ات، ولم يكن من بينها ما يبدو غريباً عنا.

قال: «لأعطيكن فكرة عن الجرائم مثلاً: السرقة، السلب، النشل، سرقة السيارات، سلب السيارات، الخطف، القتل، الاشتباه بالقتل، المخدرات، تعاطي واتجار وترويج والحيازة، اطلاق النار، الاعتداء، التحرش الجنسي، الدعارة، تهريب الأشخاص، الاتجار بالبشر، الاعتداء على القوى الأمنية، الصيرفة غير الشرعية العنف الأسري، العملات المزيفة».

ثقافة ندى اندراوس

في 14 أيار، أدارت الصحافية ندى اندراوس حلقة من برنامج «نهاركم سعيد»، الذي يعرض على LBC، بعنوان «ملف النزوح وعمل الحكومة والبلديات».

في هذه الحلقة، قالت اندراوس: «نحن عم نشوف تفشي الجريمة، ومعليش جرائم يعني لا تمت لثقافتنا، ما بعرف من أي عصر، ما بعرف بأي توصيف، جرائم مهولة ومخيفة يلي عم تصير، وبكل المناطق».

طبعاً، لم توضح ما هي هذه الجرائم التي لا تمت لـ«ثقافتنا». لكن المسألة تستحق التأمل وتطرح أسئلة: 

– هل لـ«ثقافتنا» اللبنانية جرائم خاصة تميزها عن غيرها؟

– هل «ثقافتنا» معفية من الجرائم أساساً؟

– هل نتسامح مع الجرائم التي تمثل «ثقافتنا»، ولا نتسامح مع غيرها؟

– هل القتل على الهوية يمثل هذه «الثقافة المتفوقة»؟ أو المقابر الجماعية؟ أو الاغتيالات السياسية؟ أو نهب أموال المودعين/ات؟ أو السمسرة وقبض الرشى؟ أو استغلال العمال؟ أو نظام الكفالة؟ أو التحريض والعنصرية؟


Unfamiliar Crimes: A Departure from Lebanese Culture

In short: Syrians are labeled as criminals. They arrived in our country, bringing unknown crimes. The presence of any Syrian nearby is seen as a constant danger, suggesting that a crime is about to happen. Conversely, the absence of any crime is viewed as exceptional.

This is what the inflammatory incitement-driven discourse is trying to convey, with undeniable clarity, recently. Those responsible for fueling it, developing it, and making it seem obvious, as usual, include government officials, security agencies, parties, media outlets, and municipalities.

Bassam Mawlawi’s Strangeness

On May 10, 2024, during a meeting with the Association of Graduates of Al-Makased, Interior Minister Bassam Mawlawi stated that “crime statistics indicate that a number of Syrians are committing crimes that are strange to Lebanese society”.

Minister Mawlawi did not specify what these crimes, which seem unusual to our society, entail. However, during a press conference on October 4, 2023, he enumerated the types of crimes perpetrated by Syrians, none of which appeared unfamiliar to us.

He said: “To give you an idea of the crimes, for example: theft, robbery, mugging, car theft, carjacking, kidnapping, murder, attempted murder, drug-related offenses including use, trafficking, distribution, and possession, shooting, assault, sexual harassment, prostitution, human trafficking, attacks on security forces, illegal currency exchange, domestic violence, and counterfeiting.”

Nada Andraous’ Culture

On May 14th, journalist Nada Andraous hosted an episode of the program “Naharkom Saeed” (Have a Happy Day), which airs on LBC, titled “The Issue of Displacement and the Work of the Government and Municipalities.”

During this episode, Andraous said: “We are witnessing a spread of crime, and forgive me, crimes that are not related to our culture. I don’t know from which era, I don’t know by what description, horrendous and frightening crimes are happening in all regions.”

Of course, she did not specify these crimes that are not related to “our culture.” However, the issue deserves reflection and raises questions:

Does our Lebanese culture have specific crimes that distinguish it from others?

Is our culture exempt from crimes altogether?

Do we tolerate crimes that represent “our culture” while not tolerating others?

Does identity-based killings represent this “superior culture”? Or mass graves? Or political assassinations? Or looting depositors’ money? Or bribery and corruption? Or exploiting workers? Or the sponsorship system? Or incitement and racism?